Előző cikkeimben bemutattam neked két programot is a Sumo és az Addthis személyében amelyekkel feliratkozókat, like-olókat gyűjthetsz. Ezeket az embereket azonban később el is kell érned valamivel. Erre a célra tökéletesen alkalmas a Mailchimp amely egy levelező listákat kezelő online program amely 2000 feliratkozóig teljesen ingyenes.
Van applikációja androidra és ios-re is, valamint a böngészőben is szépen fut. Talán ez utóbbi mutatja meg a program minden funkcióját. Eredetileg angol nyelven íródott, de ebben a cikkben végig nézzük az alapokat, így legalább lesz némi fogalmad a dologról amikor először találkozol majd vele.
Az évek során rengeteget változott és fejlődött a Mailchimp, méghozzá nagyon gyorsan de most végre úgytűnik kicsit stagnál - mintha rátalált volna saját magára - így be tudom nektek mutatni a 2020 év végi verziót.
Egy kis összefoglaló
Mint mondtam levlistákat kezelhetsz vele. Összeköthető az AddThis vagy a Sumo feliratkozó moduljaival, vagy akár a nagyobb webshop motorokkal is, de kiváló saját rendszere is van a feliratkozók gyűjtésére. Össze tudsz rakni egy feliratkozó modult, amely elmarad a sumo vagy addthis adta lehetőségektől viszont legalább nincsenek felmerülő gondok a programok csatlakozásánál. A külső programok, vagy saját feliratkozó modulból érkező email címeket külön listába szedheted és kampányonként új hirlevelekkel érheted el őket. Ez volt a kezdet. Viszont mostanra a Mailchimp felér egy teljes (automatizálható) marketing/hírlevél rendszerrel. A hírlevelek kiküldésén túl ugyanis mostmár a következő dolgokat is meg tudod csinálni (még mindig az ingyenes verzión belül):
- Landing Page/Érkező oldal készítése (összeköthető online fizetési platformmal)
- Automatizálás - a frissen feliratkozók automatikusan kaphatnak üdvözlő üzenetet tőled
- 3 különböző Socialmédia felületre posztolhatsz
- Hírdetési kampányokat indíthatsz
- Képeslapot küldhetsz ki
- Kérdőív létrehozása
- Egy saját (kezdetleges) weboldal elkészítése
Igen, ezeket mind használhatod élesben az ingyenes verzión belül csupán meg kell békélned vele, hogy a Mailchimp elhelyezi a saját logóját minden kampányodon. Ez igazából nem kifejezetten zavaró és nem is vagy köteles váltani amíg el nem éred a 2000 feliratkozót.
Illetve abban az esetben kell fizetned ha több mint 2 különböző csoportra szeretnéd bontani a feliratkozóid. De egy jó darabig még ez is könnyen elkerülhető hiszen a csoportokat szegmentálhatod és egy-egy kampány során beállíthatod, hogy az arra a kampányra feliratkozók milyen szegmensbe kerüljenek a csoporton belül. Tehát az 1999 feliratkozód lehet akár egy csoporton belül is de 18 különböző kampányodból. Amikor el akarod majd érni őket külön külön csupán annyit kell tenned, hogy a hírlevél kiküldésekor a szegmenst is beállítod vagy mindenkinek küldöd.
Még egy dolog van amiben megköt a Mailchimp ingyenes verziója és ez a grafikai tudásának a használata. Használhatod, csak mondjuk a sablonok közül mindössze 7-et a 40-ből és hasonlók. De erre még mondhatom, hogy van megoldás, hiszen ha Canva-t használsz a grafikáid elkészítéséhez akkor azt is könnyen integrálhatod a rendszerbe és onnan áthozhatod amiket készítettél.
Lépésről lépésre
Regisztráció
Amikor felmész a Mailchimp oldalára elsőként fogadd el a sütiket az "Accept all qookies" gombra kattintva mert az a sáv csak zavarni fog. Ha ez meg van, kattints a jobb felső sarokban a "Sign Up Free" gombra. Ez átvisz a regisztrációs űrlapra ahol tényleg csak néhány adatot kell megadnod és már kapod is a megerősítő emailt a fiókodba. Ott kattints a kapott linkre és már jelentkezhetsz is be a saját marketing rendszeredbe.
Bejelentkezés
Miután először beléptél érdemes minden adatot jól kitöltened. A felület angolul van de ha esetleg elakadnál a Google Fordító a segítségedre lehet.
Probléma szokott lenni az un. "Két faktoros bejelentkezés" rendszer amivel a Facebooknál is találkozhattál már. Ennek a lényege, hogy a jelszón kívül egy ellenőrző kóddal is igazolni kell, hogy jogosult vagy a belépésre. Ezt a kódot vagy emailben vagy sms-ben tudod kérni. Leginkább akkor jelentkezik ez amikor másik készüléken próbálunk bejelentkezni a fiókunkba. Elismerem bosszantó tud lenni de tartsuk szem előtt, hogy ez a mi biztonságunkat szolgálja hiszen egy-egy ilyen felhasználó akár több mint 2000 ember adatait, elérhetőségeit is tartalmazhatja, ígyhát fontos a megfelelő védelem.
Az Alapok
Miután túl vagy a regisztráción és bejelentkeztél, a Dashboard-ra vagyis a Műszerfalra kerülsz. Ha már vannak, itt láthatod a különböző kampányaid adatait. Például, hogy hányan nyitották meg a legutóbb kiküldött leveledet és hasonlók.
Amit érdemes végignézni, az bal oldalon a menü. Ami fentről lefelé ezzel a majomfejjel indul. Hogyha erre kattintasz mindig vissza tudsz keveredni ide a dashboardra/műszerfalra.
Alatta van egy ikon amin van egy ceruza. Ez a "Create" menüpont, ezzel tudsz létrehozni dolgokat. Hogyha rákattintasz akkor egy felugró ablakban megjelennek az opciók és ki tudod választani, hogy egy emailt szeretnél létrehozni vagy mondjuk csak egy sablont, vagy érkező oldalt, kérdőívet, kapcsolati űrlapot vagy mondjuk egy beágyazható/megosztható feliratkozó modult.
Az alatta lévő négy fejet formáló ikonra rákattintva a feliratkozóidat tudod megnézni. Illetve itt éred el a feliratkozó modulokat, bejövő üzeneteket, kérdőíveket és egyéb már kész dolgaidat.
A következő menüpont ez a kis hangosbeszélő. Itt tudod nyomonkövetni a kiküldött kampányokat, a kiküldött emaileket és az ehhez tartozó statisztikákat. Például, hogy egy adott emailben szereplő gombra hányan kattintottak rá.
Az alatta lévő menüpont az automatizáció. Itt be tudsz állítani mondjuk olyan automatizált üzeneteket amiket akkor kap meg a feliratkozó miután feliratkozott, vagy egy úgynevezett "vásárlói útvonalat" ahol végig vezetheted kézenfogva a vásárlót, de olyan is van hogy a feliratkozóid automatikusan kapnak egy értesítő emailt az új blogbejegyzéseidről. (Ezt egyébként más applikációkkal, blogmotorokkal elég nehéz úgy megcsinálni, hogy még szép is legyen.)
A következő a "website" menüpont. Itt létre tud hozni egy darab, ingyenes weboldalt. Ami igazából egy Mailchimp aloldal. Nagyon sokat nem tudsz vele kezdeni lehet hozzá vásárolni a Mailchimp-en belül egy domain nevet is, hogyha szeretnéd. Egy nagyon alap bemutatkozónak jó, de egyébként ezt a Google Business is tudja. Létre hozni az oldaladhoz egy üdvözlő Pop-up-ot is, aloldalakat - menüpontokat és össze tudod kapcsolni a Stripe online fizetési eszközzel ami mostmár Magyarországon is elérhető.
A következő menüpont hogy ha viszed lefele az egeret a Content Studio, ez lényegében olyan mint hogyha egy fájl mappába mennél be. Itt van egy kreatív asszisztens ami létrehoz neked különböző dolgokat. Hogyha mondjuk van egy webshopod, akkor ide be tudod rakni a kreatív asszisztensnek egy terméknek a linkjét és akkor létrehoz hozzá egy Facebook, Instagram vagy Twitter posztot. Teljesen automata módon összerak hozzá egy grafikát és neked csak a szöveget kell megírnod illetve ha akarod megváltoztathatod a dizájnt. Azonban ide fel tudod tölteni a saját termékeidet, fájljaidat illetve a saját márkádhoz tartozó grafikákat is fel tudod tölteni - logó stb.
A következő menüpont azaz "integration" vagyis az integrációk. Itt tudsz csatlakoztatni különböző programokat mint mondjuk a Facebookot, a Google-t, Twittert vagy mondjuk, ha webshopod van akkor akár a shopi fájlt, Canva-t, Adobe PhotoShop-ot és ilyesmiket.
A következő menüpont egy nagyító. Ez a keresés, ezt nem kell külön bemutatni.
A bal alsó sarokban van az utolsó menüpontja a főmenünek. Ez pedig a profilod. Ha rákattintasz felugrik egy ablak benne több lehetőséggel, köztük az értesítési beállítások, a Profil és a Felhasználói beállításokkal.
Összefoglalva, a Mailchimp egy multifunkciós onlinemarketing eszköz amivel megalkothatod saját honlapod, email marketinged, webshopod és kezelheted a Socialmédia felületeid posztjait. A cikkben szereplő videók nagyon jól bemutatják, hogy mi, hogy működik és sok videót találhatsz a Youtube-on is a Mailchimp hivatalos Youtube csatornáján, de ha kérdésed van keress meg nyugodtan.