Sokat nézed a monitort? - Védd a szemed!

Sokat nézed a monitort? - Védd a szemed!
Manapság a megnövekedett Home Office órák miatt sokkal többet nézzük a monitorokat, kijelzőket. Gyermekeink többet néznek mesét, többet játszanak a gépen vagy mobiljukon. Ez sajnos a szemünkre is hatással van. Ebben a cikkben a szentendrei Máté Fotó-optika segítségével összeszedtem pár tippet, hogy miként óvhatjuk szemünket amennyire csak lehet.
Image
Mindenekelőtt érdemes - ha lehetőségünk van rá - kialakítani egy otthoni irodát ahol viszonylag nyugodt, kényelmes pozícióban dolgozhatunk. Munka közben ugyanis nem csak a szemünkre de az egész testünkre is oda kell figyeljünk. A következőket teheted ennek érdekében.

  • Figyelj a megfelelő ülőpozícióra, használj fitball-t ha lehet
  • Figyelj a szoba megvilágítására, a túlzott fény de a túl nagy sötétség sem tesz jó
  • Mozogj óránként, tornáztasd a kezed és a lábad is 15-20 percenként
  • Gépelésnél igyekezz a csuklódat egyenesen tartani

Ha ezekkel készen állsz, akkor lássuk a kifejezetten a szemet védő lehetőségeidet:
  • Pislogj tudatosan
  • Nézz a távolba - 20-20-20-as szabály! 
  • Tornáztasd a szemeidet 15-20 percenként
  • Állítsd be a képernyőt úgy, hogy 15-35 fokos szöget zárjon be a tekintetteddel
  • Ne hajolj túl közel a monitorhoz!
Ezeket a tanácsokat sokkal részletesebben egy szemtorna gyakorlattal együtt megtaláljátok a Máté Fotó-optika bejegyzésében!
Természetesen fontos a környezet és az, hogy odafigyeljünk magunkra munka közben. Jól tudják ezt ma már a különböző számítógépet, laptopot vagy mobiltelefont gyártó cégek is. Hiszen mégis kivenne telefont ha annyira tönkre megy a szeme, hogy nem lát belőle semmit. Szóval igen, a különböző elektronikai eszközöknek van szemet pihentető "olvasó" vagy "éjszakai fény" funkciója. Az IOS-t használó gépeknél már régóta megtalálható ez a funkció.
Image

Kép forrása: Origo

Az Android alapokat használó készülékek sokáig nem rendelkeztek ezzel a funkcióval, így a régebbi modellekben lehet, hogy még nincs benne. Erre az esetre olyan applikációkat ajánlanak mint a Twilight, de a Play Áruház-ban több más programot is találhatsz. 

Ugyanakkor az újabb telefonokon, tableteken már működik az automata fényerű szabályozás amellyel - ha csak felül nem írtad - már te is találkozhattál. Sőt van bennük egy "olvasás funkció" vagy "olvasó mód" amelyet a beállítások, megjelenés menüpont alatt találsz meg a legtöbb esetben. 

Érdemes bekapcsolni a "sötét mód"-ot is, akár az alkalmazásoknál is, hiszen a fordított kontraszt is kevésbé roncsolja a szemet.
A Windows-t használó készülékek, laptopok és számítógépek is rendelkeznek ilyen funkcióval. Ott "éjszakai fény"-ként találod meg a gépház, rendszer menüponton belül (windows10). Ez a funkció napnyugtakor aktiválódik - ha be van kapcsolva - és egy kissé sárgás effektet kölcsönöz a képernyőnek valamint automatikusan lejjebb veszi a fényerőt. Ettől kényelmesebb lesz a szemnek az olvasás és a monitorok éles fénye sem lesz annyira megerőltető.
Image
Remélem hasznát veszed ezeknek a tippeknek! Figyelj oda, hogy nem csak te, de gyermeked, párod, nagymamád is sokkal többet nézi most a képernyőt! Segíts nekik is beállítani a készülékek nyújtotta funkciókat!

Íratkozz fel a hírlevelemre

Ezek is érdekelhetnek:

Zoom Tutorial 3. - Diákoknak, hallgatóknak

Zoom Tutorial 3. - Diákoknak, hallgatóknak

Zoom Tutorial 2. - Tanároknak, oktatóknak

Zoom Tutorial 2. - Tanároknak, oktatóknak